Счетоводство: Какво представлява?
Какво е счетоводство? Ролята му в управлението на финансовото състояние
Счетоводството е област на знания и практическа дейност, свързана със счетоводството и анализа на финансово-икономическата дейност на организация или индивидуален предприемач.
Тя включва събиране, систематизиране, класифициране и обработка на счетоводна информация, както и изготвяне на финансови отчети и наблюдение на спазването на финансовите правила и разпоредби.
Счетоводството е неразделна част от финансовия мениджмънт и играе важна роля при вземането на управленски решения.
Възможности за организиране на счетоводството и методи на счетоводство
Вътрешно счетоводство (щат и структурно подразделение на организацията);
Счетоводен аутсорсинг (прехвърляне на функции, свързани с организацията, счетоводството и отчетността в предприятие извън компанията, прехвърлянето им към аутсорсинг компания за изпълнение – дистанционно и/или онлайн);
Аутстафинг счетоводство (услуга, при която организация възлага счетоводни операции и функции на външна фирма, която от своя страна предоставя специалист за работа в офиса на клиента);
Централизирано счетоводство (система за управление на финансови отчети и счетоводна документация, която се извършва централизирано, т.е. събира, обработва и анализира финансова информация от различни подразделения или клонове на организацията).
Комбинирано счетоводство (частично вътрешно, частично аутсорсинг);
Онлайн счетоводството (услуги, които ви позволяват да следите приходите и разходите, да изготвяте и изпращате данъчни отчети, да наблюдавате финансовото състояние на организацията, да поддържате кадрови досиета и много повече независимо).
Организационна структура на счетоводството
Организационната структура на счетоводния отдел може да варира в зависимост от размера и вида на бизнеса. В повечето организации обаче счетоводният отдел включва следните отдели:
Главен счетоводител (началник счетоводство) – отговаря за цялостното управление на счетоводните процеси и изпълнението на финансовата стратегия на предприятието.
Счетоводство с общо предназначение – отговаря за поддържането на основна счетоводна документация, изготвяне на отчети в съответствие със законите и стандартите, наблюдение на паричните потоци и извършване на разплащания с доставчици и клиенти.
Данъчно счетоводен отдел – занимава се с изготвянето и представянето на данъчни отчети на предприятието, следи за спазването на данъчното законодателство.
Управленско счетоводство – отговаря за формирането на управленска отчетност, анализ на финансовата дейност на предприятието, разработване на бюджети и планове, както и изчисляване на разходите и рентабилността на производството.