Нова Република : Високите цени на горива се дължат на закриляния от държавата монопол

04 април 2017 • Блог Споделете в Facebook 4

Нова Република получи отговор от министъра на финансите Кирил Ананиев за това кои са собствениците на данъчните складове и какъв е техният капацитет.

Вижте данните за обемите на складовете за 2014-2015 година в литри, както са били предоставени от Министерството на финансите ТУК

„Като основен проблем още в миналия парламент идентифицирахме достъпа до пазара на течни горива през данъчните складове. Нееднократно сме изисквали информация за собствеността на тези складове и тя дълго време беше най-грижливо пазената тайна в държавата. Сега, благодарение на спечеленото от нас дело, разполагаме с нея и тя категорично доказва, че ситуацията от 2011 година насам се е променила. От вероятен картел имаме дружество с ясно изразено господстващо положение на пазара, близо до картел“, каза Петър Славов.

Данните са за 2014-2015 година. Общо капацитетът на данъчните складове за дизел е 881 878 959 литра. От тях 719 милиона и 400 хиляди литра са притежание на две компании – „Лукойл Нефтохим“ и „Лукойл България. Тези две фирми са собственици на 82% от капацитетите в данъчните складове за дизел в България. При бензина ситуацията е още по-драстична. Общо капацитетът на данъчните складове за бензин е 398 036 000 литра. От тях 366 милиона литра са собственост отново на „Лукойл Нефтохим“ и „Лукойл България“. Това прави концентрация на 92% от собствеността.

свързани статииНова Република: Герджиков да каже до петък кой държи складовете за горива

„Това е много вероятната причина да имаме такива високи и непазарни цени на горивата в България, за пореден път са едни от най-скъпите в ЕС при едни от най-ниските акцизи в ЕС“, констатира Славов.

Нова Република винаги е предлагала решения. Затова ще сезира Европейската комисия чрез евродепутата Светослав Малинов за да се предприемат съответните процедури, защото институциите в България не се справят с монопола, Второто решение е законопроект предложен и са внесен в деловодството на НС. Законопроектът е за облекчаване на достъпа до данъчните складове за горива. Петър Славов беше категоричен, че това ще облекчи положението на малките и средни търговци, за да има реална конкуренция и преди всичко ще има ясна публичност и отчетност при големите складодържатели за да не стига до монопол.

Трайчо Трайков изясни, че данните показват защо българските граждани и бизнес надплащат над един милиард лева през цените на горивата. – ”КЗК през есента на 2016 беше категорична, че има данни за картел, два дни след изборите вече такъв не вижда. Ние обаче виждаме, че предпоставките за картела в търговията на дребно идват от монопола върху собствеността на акцизните складове.”

Трайков приема, че КЗК следва да се счита за сезирана и да започне ново разследване. Може МС незабавно да се възползва от ЗЗК и да предприеме мерки за определянето на цени за услугите на акцизните складове по публичен, прозрачен и недискриминационен начин. Друго възможно решение е предоставянето на капацитет в държавни складове, поясни Трайков.

”КЗК може да налага санкции – те са 10% от оборота на този, който злоупотребява. Това са 600 милиона лева всяка година, докато се реши проблема с монопола. Всяка година ставаме свидетели на срамни спорове дали да се отпуснат 40-50 милиона добавки към пенсиите. Ето ви 600 милиона. Те чакат държавата да ги вземе”, призова Трайчо Трайков.

Радан Кънев, председателят на Нова Република в оставка, припомни, че преди изборите е поет основен ангажимент за защита на икономически активните българи и на българския малък и среден бизнес от монополите и картелите. Сега Нова Република прави точно това. За съжаление в 44 –я парламент няма да има кой да го прави“, каза Кънев.


„Документите, които с цената на десетки парламентарни питания и в крайна сметка по съдебен път предоставяме на обществеността, показват съществуването на монопол при данъчните складове. Високите цени на горива се дължат на закриляния от държавата монопол на Лукоил с 82 % на пазара на дизелово гориво и над 90 % на пазара на безин. Въпросът е кой ще поеме отговорността за това, че държавата си е затваряла очите години при очевиден монопол?“, запита Радан Кънев.